نمایش سکه ولایتعهدی امام رضا علیه السلام

همزمان با برگزاری جشنواره ماه هشتم صورت می گیرد

نمایش سکه ولایتعهدی امام رضا علیه السلام در موزه ملی ملک

 

 

در آستانه میلاد فرخنده امام رضا علیه السلام و همزمان با هفتاد و دومین سالروز وقف کتابخانه و موزه ملی ملک، چند قطعه از سکه های ولایتعهدی امام هشتم، در محل این موزه نمایش داده می شود.

 به گزارش روابط عمومی کتابخانه و موزه ملی ملک، این سکه ها که در سال 202 هجری قمری (817 میلادی) در شهرهای سمرقند و اصفهان ضرب شده اند، از نوادر آثار تاریخی ایران به شمار می آیند. جنس آن ها از نقره است و رویشان عبارت "امیرالرضا ولیعهد المسلمین علی بن موسی بن علی بن ابی طالب" خوانده می شود.

 امام رضا علیه السلام در سال 201 هجری قمری به اصرارمأمون عباسی از مدینه به خراسان آمدند و به اکراه ولایتعهدی وی را پذیرفتند. هم زمان سکه هایی به نام آن حضرت در سرزمین های اسلامی ضرب شد که اکنون تعداد اندکی از آن ها در موزه آستان قدس رضوی و موزه ملی ملک نگهداری می شود.

 نمایش وی‍ژه سکه ولایتعهدی امام رضا علیه السلام یکی از برنامه هایی است که مؤسسه کتابخانه و موزه ملی ملک در قالب جشنواره "ماه هشتم" برگزار می کند. این جشنواره در فاصله ولادت حضرت معصومه سلام الله علیها (28 مهر) تا میلاد امام رضا علیه السلام (8 آبان ) برگزار می شود و در این مدت بازدید از موزه رایگان خواهد بود. 

 کتابخانه و موزه ملی ملک در ششم آبان 1316 خورشیدی توسط بزرگ ترین واقف تاریخ معاصر ایران، زنده یاد حاج حسین ملک، برای استفاده عموم مردم وقف آستان قدس رضوی شد. این نهاد فرهنگی که همزمان با میلاد امام رضا علیه السلام هفتاد و دومین سالروز بنیاد خود را جشن می گیرد، 19 هزار عنوان نسخه خطی نادر و نفیس و مجموعه هایی از سکه، فرش، تمبر، آثار لاکی، تابلوهای نقاشی ایرانی و اروپایی و قطعات و مرقعات خوشنویسان بزرگ ایران را در خود جای داده است.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد